My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Monday, January 31, 2011

~On da Way~

Hye acik acik...
Kami dah gerak...
Mahu kelik kulim!
Yehooooooo!
Doakan kami..
Wehuuuuuuu!
Kampungku! Tunggu wafiy datang niii!!!!
Mkn dulu dehhhh,laperrrrr!



Sent from my BlackBerry® smartphone

~Waiting~

Salam dan selamat malam...
Huwaaaaa...ngantok!
Tapi di gagah kan mata...
Wafiy dah beradu..
Umie ngah menunggu abie pulang la....
Waaaaa...acik2..esok wafiy lik kampung!!!!
Sonoklah budak tu...
Aishhhh..hujan kan satu hari suntuk...sejukkk bangat!!!!;-)



Sent from my BlackBerry® smartphone

Saturday, January 29, 2011

~Nasi Ulam!~

Salam...
Hye...lapar lapar...
Kami di nasi ulam bangi!!!!
Mahu makan!
Borong baju dong di uptown bangi!
Jum jum jum!!!!



Sent from my BlackBerry® smartphone

~Sudah!~

Assalamualaikum..
Hye acik2...
Wafiy baru je lik dari klinik...
Wafiy dah cucuk 5 bulan!
Yeayyyyyy!
Esok abie balikkkk..
Yeayyyyy lagiiiiii...
Bye bye bye..



Sent from my BlackBerry® smartphone

Friday, January 28, 2011

~Five!Cool bebeh!~


Salam...wafiy menggenap umurnya 5 bulan hari ini,
Alhamdulillah...sekejap sungguh!
Wafiy...wafiy esok kena cucuk ye sayang,
Kamu kuatkan?
Esok kita jumpa doktor Jameaton ye..
Heheheh...

Wafiy dah 5 bulan...
Sekarang wafiy mmg dah kenal org sekeliling diya,
Cuma Isnin ni lik kampung tak tau la nangis ke tak jumpa org,
Setakat ni dia menerima saja org yg nak ambil diya
Suka senyum n gelak ngekek2...

Wafiy memang suka ajak org main,
Walaupun diya tahu umie diya ngantok tahap baban,
Diya tiada ambil peduli..
"Umiee, ape lah nak tdo2 ni..lets play lah!"
Wah, bertuah lah sungguh...tengah2 malam ajak main ...

Wafiy minum susu dah makin byk skang..
Tapi tak mau tdo..
Siang pun pengasuh dia ckp tdonya seket saja...
Minum waktu siang sampai mencecah 20 oz..paling byk 24 oz..
Itu adalah siang sahaja okay...
belum masuk malamnya..

Wafiy memang dah kenal abie diya,
Walaupun abie diya selalu takde,
Dia cam kot,
Bila dengar sora garau tetibe dlm umah..
"ha..abie dah balik lah tu.."

Wafiy memang alert kalau org ngumpat pasal diya..
Pantang ckp sket,
Mesti nak tertoleh toleh sampai nampak org yg ngmpat diya tuh,
Aduhai,
Wafiy..kamu sudah gedek..

Wafiy maju ya lepas ni,
Wafiy belajar merangkak pulak ye..
Nanti umie tlg la...
All da best wafiy,
Umie doakan wafiy selalu,
Abie juga sentiasa doakan wafiy,
Wafiy anaknya seorang pejuang kan?
Jiwa mesti kental,
;-)

Umie n abie luv u...
Allah luv u.........

-----@ Umiie Aie'sya

~Kaki dan Kasut~


Wafiy memang banyak kasut..
Tapi kasut ini jela yang dia suka pakai
(bukan suka pun ..ini je yg muat)
Hadiah masa lahir dulu memang banyak kasut diya..
Dah buat entry kasut diya tuh..tapi lum publish sbb gambo asik lupa nak tangkap,
Haiiii...
Tapi tgklah  tu..suka diya tarik kuar kaki tuh...
nak menyilang aje kaki nye haaaaaaaaaaaa...

-----@ Ummie Aie'sya

~Bila Doanya Bergetar Di Hatimu~





Salam dan pagi jumaat !
Waaa..sudah jumaatttt..
hehhehhe..
moga hati2 kita tenang selalu ya...
Kadang2 kita tak pernah tahu ape doa suami kita untuk kita
(yelahh tak sume suami2 nya romantik kan)
Jadi mungkin dia mendoakan kita...
Ini adalh kupasan doa dari seorang suami yang telah di sharingkan oleh isterinya pada saya...
sangatlah meaningful...
Bila bahgia di dunia..pasti mahu berjumpa di akhirat kan?
Subhanallah..

Titipan doa ini sangat membantu kita menjalani kehidupan lebih matang...
ameeennn ya Allah...


-----------------


Ya Allah ,
Sekiranya istriku ini adalah Pilihan Mu ,
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya.

Sekiranya istriku ini adalah istri yg akan bersamaku di JalanMu, 
Kurniakanlah aku sifat kasih dan ridha atas segala perbuatannya.

Sekiranya istriku ini adalah calon bidadari penghuni SyurgaMU, 
Limpahkanlah aku dengan sifat sabar dan tawaddu ketika akan memerintahnya.

Sekiranya istriku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu Peliharalah tingkah lakuku serta kata-kataku dari menyakitkan perasaannya.

Sekiranya istriku ini jodoh yang diRahmati olehMu, 
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala sifatnya.

Sekiranya istriku tergoda dengan keindahan duniaMu, 
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya.

Sekiranya istriku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbaiki keadaannya

Sekiranya istriku menyintai kesesatan, 
Mohon Pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari keterlenaannya.

Ya Allah Kau yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku Kau juga yang Maha Mengampuni segala kehilafanku. 
Sekiranya aku salah berbuat keputusan, 
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau Ridhoi

Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai suami Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu

Sekiranya aku ingkar dan durhaka Berilah aku petunjukMu kearah RahmatMu

Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa PetunjukMu. 
Aku buta tanpa BimbinganMu. 
Aku cacat tanpa HidayahMu.
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cobaanMu

Jadikanlah aku suami yang disenangi istri
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu

Bimbinglah aku menjadi suami yang Soleh
Selamatkanlah hidupku didunia ini dan di akherat kelak


-----------------------------------
Indahkan doanya??
;-)


----------@ Ummie Aie'sya

Thursday, January 27, 2011

~Percubaan Kedua~

Waaaaa...
Dah lama nak try publish guna henset...
Akhirnya...
Wakakakakakakaka..
Tapi camna nak bagi gambaq tu setting trus large ek????
Boley ke????



Sent from my BlackBerry® smartphone

~Hai Laa Anak~

Macam berenang renang ke tepian takkkk???
Sent from my BlackBerry® smartphone

~Dengan Senang Hatinya~


hye..senang hati nampak???
ewah ewah..
duhai anak...

------@ Ummie Aie'sya

~Ole-ole Dalam Bakul~


sukalah dia dok dlm tuuu..
nk masuk jugak2...


alahaiiii...ape yg ole2 nye?
tu ha bid yg wafiy pakai tu abie diya bli smalamm..


dan ini....
pakai trus je basah..
aduihhhhhhh

----@ Ummie Aie'sya

Wednesday, January 26, 2011

~Cerita Waktu Petang~


saya sekarang gemar sgt2 makan jari..
kadang2 bukan jari aje..
muka umie saya pun saya rasa nak masukkan dalam mulut..


ehhh tgk tuuu...
semut!
saya suka tgk semut..kenapa semut jalan laju sgt..
tak sempat say hye ke dia..


aikkk? ape umie wat tu lawak betul umie tu...
nampak tak umie wat pe?
tgk tangan umie tu...


ha..tu ha..
umie kalau wat tgn camtu mesti ade bunyi camni..
"cip cip cip cip"
umie igt saya tak tahu ke itu tangan bukan burung la mie....
alahai umieeeee...

-----@ Naufal Wafiy

~Kupu-Kupu Syurga~



Anak-anak adalah penyejuk hati kita..
Benarkan? Walau penat macamana pun bila pulang kerja pasti penat itu akan hilang,
Anak-anak itu adalah kupu-kupu surga..
Hatimu pasti tertawan melihat senyumnya..
Ternyata...ada tiga jenis anak-anak yang akan terbentuk hasil didikan ibu bapanya :

PERTAMA : QURATAIYUN
Anak-anak yang sangat menyejuk mata di dunia dan akhirat.

KEDUA : ZINATULHAYATIH
Anak-anak yang menyejukkan di dunia tapi tidak ibadah
(Dalam Surah Al Kahfi (18) Ayat 46)

KETIGA : FITNAH
Anak-anak menjadi cubaan
(Surah Attagabuh (64) Ayat 14 dan 15)

Sememangnya sudah menjadi tanggungjawab kita dalam mendidik dan membentuk anak-anak kecil ini.
Kerana pasti di akhirat ibulah yang paling ditanya tentang tugasnya 'mendidik' anak-anak.
Oleh kerana itu Syurga seorang anak di bawak telapak kaki ibunya.
Bahkan Rasullah SAW pernah di tanya umatnya..
"Siapakah yang patut dihormati selain Allah?"
Rasullah SAW menjawab :
"Ibu.." selepas ibu.. "Ibu" dan selepas itu "Ibu" dan selepas itu barulah ayah"

Renungkanlah:
Sayangilah anak-anak kita.
Kasihanilah kelemahannya,
Tepatilah janji kita yang telah diberikan kepadanya, kerana mereka akan menganggap rezeki mereka adalah dtg dari kita.

"Tatkala kamu memandang wajah anak-anakmu dan engkau merasa senang, maka engkau akan mendapat pahala sebagaimana membebaskan seorang budak"

"Barangsiapa mencuim anaknya, Allah akan menulis satu kebaikan dalam buku catatan amalnya, dan barangsiapa yang tidak menyayangi dia, dia takkan disayangi"

"Seringlah kamu mencium anak kamu, kerna dengan satu ciuman, kamu akan menaiki satu peringkat di surga"

Ketika Rasulallah SAW mendengar isteri seorang sahabatnya melahirkan seorang anak yang berkeadaan cacat, Rasulallah telah bersabda :
"Sesungguhnya anakmu akan menjadi wewangian di Surga"

Subhanallah...
Begitu indah nikmat Allah..
Sayangilah anak-anak kecil ini,
Mereka adalah kupu-kupu surga kita..
Bahgiakan mereka kerana itu milik mereka..
Berbahagialah bersama kupu-kupu surga kita ;-)

----@ Ummie Aie'sya

~Abie Transit dan Crocs Wafiy~


Salam dan selamat pagi :-)
Ehh..nape senyum2 niii...
Ekekekke...alahamdulillah semalam abie transit sekejap di rumah before ke Sabah..
Semalam abie baru sampai ke Penang.
Dan hari ni mahu ke Sabah...
Dan wafiy dapat kasut crocs yg chomel itu...
Bukan abie yang beli daa...
Dari teman 
(Makaseh mba siska titipannya)
Wahhh...best la wafiy..
Umie pun tak de tau kasut crocs..
tapi entah bila wafiy dapat pakai tuuuu...
hehehhehhe...
chomel weiii..kalau kasut bebudak ni mmg chomel kan?



cam beshoooo jeee...hehehhehehe...



tecik je hehehhehe...

aduiii...
cepatle wafiy pakai..umie nak tenok!hehehhehe
(gambo wafiy ngan kasut barunye tiadelah..sbbnye masa ni wafiy dah tdo...sempatlah lah jugak pagi tadi wafiy jumpe kejap abienye..huhuhu..)
alhamdulillah..makaseh Allah..kerna izinkan kami berjumpa walau sekejap cuma..
chaiyok abie!gogogo!fite fite fite!win win win!
kamulah satria kami!
;-)

-----@Ummie Aie'sya

Tuesday, January 25, 2011

~Kopiah Buat Yang Merindu~


Salam dan selamat petang,
hoyeh sangat mengantuk ok..
sambil pum..layan gak nak update blog..
adoiiiii..
hehehhe...
sape yg pakai kopiah..
sape lagik..
budak gemboi ni la..
windu kat abie diya kot..
pakai kopiah abie pun jadilah...





Orangnye takde..
tapi kopiah nye pun jadilah ye...
Ubat windu ye...
kan wafiy kan...;-)

-------@ Ummie Aie'sya

~Sepucuk Surat Dari Perempuan Itu~


Ini adalah sebuah cerita...
Buat hati siapa-siapa yang lara,
Ini juga cebisan kisah,
Buat mereka mahu hatinya nyaman dari gelora,
Kata dari dia suamimu...

Setelah saya memberikan seminar tenpohari, kamu memuji saya..:
" Encik hebat, seminar yang encik bawa adalah dengan baik sekali"
Saya hanya berucap kepada gadis itu..:
"Terima kasih".
Esoknya kamu menelefon saya sekadar untuk say "hello" dan bertanya..
"Bila boley saya ikut training lagi dengan encik?"
Saya hanya menjawab.
"Bila saja pun boleh"


Hari berlalu seperti biasa,.........
Kamu sering mengikuti training yang saya jalankan,
Sampai suatu hari saya terima sepucuk surat dari kamu yang berbunyi begini :


" Saudara, saya mencintai saudara, saya tahu saudara sudah punya keluarga, tapi saya rela menjadi isteri kedua, saya juga bersedia bermadu dan maafkan saya mengganggu perasaan saudara"


Dan denga itu saya menjawab lisan suratmu:
"Dik, suratmu sudah saya terima.. saya faham maksudmu, tapi dengan itu saya harus menjawab tidak, kamu memang cantik, semua lelaki pasti mengata parasmu elok dan cantik......


Tapi tahukah kamu kenapa saya mampu berdiri dengan baik di waktu menyampaikan training di klayak ramai?..Itu semua adalah kerna dorongan dan semangat dari isteri saya, sungguh kianat kalau saya harus menerima seseorang yang hanya mengagumi diri saya kerana dia juga tahu saya dipuji oleh banyak peserta.....


Kamu menyukai saya tidak ikhlas, kamu melihat  penampilan saya semata-mata, padahal org-org kesayangan saya di rumah yang telah bersusah payah mendorong saya supaya selalu tampil dengan baik ,
Dia adalah isteri dan anak saya, kalau kamu menyukai saya, ertinya kamu hanya memetik hasil yang telah isteri saya bajai sejak dulu lagi dan cara ini takkan pernah 'abadi'....


Tahukah kamu bahwa saya memulai semua ini disaat isteri dan anak saya yg telah mendampingi saya dikala saya susah sehinggalah berjaya seperti hari ini....


Tahukan kamu bahwa isteri saya yang mendoakan kejayaan saya sehingga berjaya seperti hari ini.
Kamu memang cantik, tapi hati isteri dan anak saya lebih cantik,
Walaubagaimanapun, terima kasih menganggumi saya.
Kerana saya juga adalah hamba Allah."




Subhanallah...
Moga kita lebih dekat memahami suami dan lebih banyak mendorong suami.
Ikhlas dan redha itu kunci untuk janji Allah.
Insyaallah membentuk keluarga sakinah di dunia dan akhirat.
Aminnnn.

-----@ Ummie Aie'sya

~Sahabat~


Seorang  sahabat bertanya pada Rasullah SAW..

"Siapakah sahabat yang paling baik bagi kami?"

Jawab Rasullah SAW,

"Seseorang yang bila kamu memandangnya akan teringat pada Allah, bila kamu mendengar ucapannya pengetahuanmu bertambah dan bila kamu melihat kelakuannya, kamu teringat pada hari akhirat."

............................................
-----@ Umiie Aie'sya

Monday, January 24, 2011

~Wafiy dan Umie @ Wetland Putrajaya~

Assalamualaikum dan hye hye,
Ape khabar???
Wafiy disini..
hehehhe..
last weekend acik2 buat ape?
Last weekend abie kan takde...dan this weekend pun abie takde..
Week day pun abie takde..
Abie skang di UUM kedah..
dan pasni ke Sabah..
hohohoo..
Maka wafiy dan ummi pun mengisilah masa lapang itu..
dan bertemankan tokde..
Tokde kalau takde nnt susah la takde org nak amek gambo..hohooh
Kami gie dekat2 je...
Wetland Putrajaya je..












wafiy sayang umie!

dan pastu kami ke serdang..
gie umah wan..acu nak jumpa wafiy...
ehh..hadi pun ade kat sana tau...
hye hadi..yo!yo! yo!

acu tengah pegang wafiy dan ibu hadi tengah pegang hadi..
wafiy nak ajak hadi pegang tangan...


aishh..tak bejaya jugak..

oklah...tagkap mcm ni je lah..
umie yg snap gambo..
bergegar2 je gambo..
umie niiiiii !!!

dok sebok dengo org sembang....
byk tul depa ni nak crita..wafiy ngantok dah ni...

burrrrrrrrrrrrrrrr....

-----@ Naufal Wafiy



Friday, January 21, 2011

~Bagaikan Daun Kering Berguguran~

Salam dan hye,
Petang yang amat mengantukan,
Yepp.
Saya ada dilema.
Dilema..bukan delima...
Kalau delima mahu di ngap terus!
(erk??pernah mkn delima ke)
aishhh..lari tajuk!
Delimaku adalah..
Mengapa rambutku ini berguguran bagaikan daun kering..
Sungguh banyak hokkey??
Why? Why? Why?
Please tell me!!

Huwaaa..
Dulu before beranak pun mmg ade gak gugur rambut..
Tapi sesikit je la..adeh..tapi kini daku merasa makin parah..
huaaaaaaaaaaaa...
Ohhh rambut oohh rambut..
Mengapa engkau gugur..
Macamnana aku tak gugur..
Wafiy main sembur sembur..
(ekk??sembat anak kita main air liur ke rambut berguguran??)
Mengapa begitu...
Saya tidak memahaminya
(argghh tensen sbb rumah ku penuh rambut di lantai!)
adakah kerna air yang mengalir itu??
huwaaaaaaa!!!!!!!

-----@ Umie Aie'sya

~Abie, we gonna miss you!~

Salam dan selamat pagi,
Ye. Hatiku ini dilanda sedikit rawan..
Tapi insyaallah moga Allah jaga selalu,
hukhukhuk..
Alhamdulillah...
Abie wafiy sudah selamat sampai di Penang..
Kali ni roadshow sampai 30 Jan laaa..
(lama kan?)
Bersabar lah wahai hati ;-)
Moga ikhlas dan redha..

Ye. wafiy sudah 2 minggu asik tido ngan abie diye..
Memang saya sgt kuarthir diye mencari abienye itu..
xpecially waktu tido..
Ya.Sangat kuathir..
Alhamdulillah...
Wafiy tdo awal semalam..
Tapi Jam 12 dia dah start bangun dan nangis2..
ermmm...nangis cam sendu2 gitu..

nak tdo ngan abie aje diye...
hhuhuhu...


Duhai anak..bersabarlah kamu..
Akhirnya wafiy tido jugak..
Tapi dalam sendu
(sedey kan?)
kenape ye?
diye rindu abie diye ke???

Dan semalam kitaorang gie hantar abie ke Damansara..
Sambil tu lepak2 jap kat opis abie..
wafiy at abie's office




wafiy...bersabar ye nak..
insyaallah nnt kite lik kampung ngan abie ekkkk..
wafiy good boy kan..
okey..
SMILE baby..please smile...;-)

abie will miss you..
;-)

------@ Umie Aie'sya

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...