My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Thursday, July 5, 2012

~My Babies~


them!
same takkk?????????

;)

Monday, July 2, 2012

~Petua ;) ~

Salam all readers,
Sory la sgt2, mmg saya dicemburui keadaan,
Heeeee

Now, baru kelapangan sket,
Dan baru ade lappy,
Ini pun tumpaing menumpang laptop ade,
hehehehhehe

Alhamdulillah lagi  satu hari Aimy dah nak genap satu bulan,
Sekejap je kan...

hehehhehe..
Tak sabarnye nak habis pantang,
Cuaca di Kulim, Utara mmg mencabar kepantangan kali ni,
Panas bepeluh2 dan diduga oleh oleh org sekeliling yang asik setiap berapa minit ceduk ais batu dalam peti,
Hahahhahahah,
Panas kot wehhhhhhhhhh,
Kali ni pantang saya tak payah pakai baju sejuk pun dah mmg menitik nitik,
huh!
hehhehehe, tapi masih bersabar menanti hari2 kebebasan,
Aiceh!

So, saya ade terbaca komen2 yang mintak petua semasa bersalin kan?
Alhamdulillah nasib saya agak baik sbb Allah akan mudahkan ;)
Dan insyaallah Allah juga akan mudahkan ibu2 yang sayyang bakal bersalin nnt.
Insyaallah saya akan kongsikan beberapa petua yg saya amalkan ;)

Sepanjang waktu mengandung kali kedua saya sama saja mcm mengandungkan anak pertama,
Alahan hanya 3bulan pertama
(,
dan sepanjang mengandung saya agak aktif ke sana ke mari
(ke agakan saye je, hehehhe)
Ye mmg agak lasak sbb sampai beberapa jam belum bersalin pun saya masih berjalan jalan dan aktiviti yang
 selalu dilakukan adalah mengendong dan mendukung Wafiy ;)

Petua tu tidaklah ade sgt,
Salah satu petua yang saya rasa betul2 dimudahkan masa bersalin adalah....
Solat Tahajud, Solat Taubat dan Solat Hajat,
Ini bukan main2 ye, ini serius..
Waktu wafiy dulu mmg saya ade buat jugak tapi secara tak langsung mmg nak bangun sahur kan..
So mmg saya akan solat sebentar...

Hikmah solat di sepetiga malam hanya yang empunya diri yg tahu,
Dengan keyakinan insyaallah itulah nikmat yang tiada tanding,
Dan saya juga sakit bersalin pada waktu yang mmg saya sedang bangun solat malam,
Dan saya mmg yakin!
Yakin bermaksud, sepanjang solat malam dilakukdahkan kita bukan semata-mata mohon dimudahkan bersalin,
Malah mohon taubat ampun dan mohon dekat dengan Tuhan,
Tak kira tuk bersalin atau apa jua,
Malah insyaallah melatih kita tuk dijadikan amalan harian insyaallah,
Dan yakin Allah ada bersama kita :)
Kalau tak percaya cuba ya! 
Doa ibu itu kan hebat ;)

Mohon doa juga dari suami,
Mohon juga untuk suami kita bersama mengerjakan solat,
Redhanya suami pada kita, dah tentu Allah meredhai kita.

Ok, itu petua penting yg saya percaya itulah yang membantu saya secara 100% semasa bersalin
Namun..
Saya juga tetap mengamalkan petuaa2 dari kwn..
meh kita sharing maring key...
1)Berjalan kaki banyak2, kadang2 kat opis kalau rajin saya panjat tangga tanpa guna lift (masa tu dah masuk  9 bulan)
2)Basuh toilet sambil mencangkung (petua kawan saya, hehehhe, masa wafiy pun saya amalkan)
3)Mkn telur ayam kampung setiap pagi atau satu sudu besar minyak kelapa setiap pagi pada terakhir (ini saya sempat buat 2 kali je kot)
4)Mkn sebiji telur ayam kampung bersama madu (ini saya buat masa sakit 15min skali) dan ini petua mak saya sendiri. ;)
5)Lain2 ape ek...tapi yg paling kerap saya buat jalan byk2 bila dah masuk 9 bulan tu...

hehhehehhe, it je lah kot...
harap dah terjawab dan selamat mencuba ye..
Insyaallah usaha + doa + tawakal dan yakin dengan janji Allah,
Redha apa saja yang bakal terjadi...
Allah dan malaikatnya bersama kita ;)

oklah Aimy dah bergerak2 tu,,
hehehheehhe
Abg Wafiy takde ni..gi kait buah kat kampung,
Abg dah pandai bawak diri ;)

Got to go!
Take care and assalamualaikum.

dah botak lerrrrrrrrr



Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...