My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Thursday, March 22, 2018

Ayam Masak Bali

Assalamualaikum and hye!
Haaa, semalam dah janjikan nak hupdate,
So hupdate lah kejap.

Ye, semalam sempat masak ayam masak bali,
senang sangat uols!
p lah try!'

AYAM MASAK BALI

Ayam - 6-7 ketul

Serai - 4 batang ketuk ketuk

Kicap manis

Sos Tomato

Sos Cili

Daun Kari (tapi iols semalam takde daun kari, i pakai daun bawang n daun sup aje)

Bahan yang di blend

bawang besar - satu biji
bawang putih - 5 ulas
halia - satu inci
cili bo - 2 sudu besar

Cara - cara

Ayam ayam digaul dengan kunyit dan garam dahulu.
Kemudian goreng ayam sampai separuh masak aje.
Ketepikan dulu ayam tadi.

Pastu tumis serai yang dah di ketuk.
Kemudian tumis bahan yang dah di blend tadi sampai terbit minyak.
Lepas dah terbit minyak letak kicap manis, sos tomato n cili ikut citarasa and kuantiti ayam.
Agak agak je nak buh byk mane.
Garam dan gula.

Pastu masukkan ayam gaul gaul bagi sekata.
And daun kari.

Pastu siap!

Tadaaa!

Nyum nyum.
So today berbuka ape pulak?


~Umie Aie'sya


No comments:

Post a Comment

 Baby Birthday Ticker Ticker
Lilypie First Birthday tickers

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...