My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Friday, September 20, 2013

~Pelangi Muncul Seketika~

Assalamualaikum,
Salam Jumaat dan moga Allah berkahi setiap nafas dalam kehidupan kita.
Al Fatihah....
Amin.


Dibumi Tuhan kita melangkahkan kaki yang juga miliknya Tuhan,
Setiap langkah kaki itu pasti punya tujuan. Dan begitulah kita dan kehidupan.
Langkah pertama dan seterusnya. Dan kita terus lagi melangkah.
dan itulah permulaan hidup kita dari kecik sampai lah sekarang ni.
Ada masanya kita dapat berlari dengan senang hati.
Ada waktunya kita jalan laju-laju nak kejar masa.
Kadang-kadang kita akan diamkan kaki sendiri sebab penat.
Penat dan letih. Lesu.
Mungkin sebab sakit. Kaki akan sakit kalau tersepak batu.
Bahkan boleh jadi tersungkur bedebuk ke tanah.
BUK!
Jatuh! Sakit. Dan kalau amat sakit kita pasti menangis. Merintih...

Langkahan itu jugalah perjalanan hidup yang ada naik dan turunnya.
Orang berjaya juga pernah gagal.
Orang yang bahagia pun pernah kecewa dalam  kehidupannya....

GAGAL dan KECEWA.
Memang frasa yang negatif dan itulah ketakutan yang menghantui manusia.
Kita akan merasa sakit bila kecewa. Kecewa dengan cinta manusia. Kecewa bila kawan tikam dari belakang. Kecewa bila orang yang kita percaya musnahkan hidup kita. Kecewa bila orang menipu kita.
Bahkan kalau kita gagal dalam hidup, kita pasti tak mahu hadapi.
Sebab perasaan itu bercampur dengan marah, sedih , sedih, terluka dan amat sengsara.
Kita semacam nak menjerit
"Aku sakit! Aku kecewa!" Dan kemudian kita akan menangis terduduk.
Sebab kita akui..akulah manusia lemah, aku dah tak mampu...tolonglah aku...
 Dannn rupa-rupanya waktu kita terduduk dan menangis itulah moment paling indah antara kita dan Tuhan.
Detik yang paling syahdu antara kita dengan Allah.
Biarpun hakikatnya diwaktu itu orang sekeliling memandang kita dengan penuh rasa kasihan.
Mereka rasa kasihan tengok kita kecundang. Ada juga yang seronok tgk kita gagal.
Tapi sebenarnya apa yang kita ucapkan waktu itu.....
Dalam diam kita menangis....kita mahu pelukan bahagia Tuhan...kita mahu Tuhan mendengari setiap bait rasa kecewa yang kita rasa...
Kita mahu luah segala rasa yang tak lagi tertanggung...
Dan percayalah wahai sahabatku sayang, kau tidak seorang..kau bukan bersendiri...
Tuhanmu mendengarimu, Tuhanmu memeluk dalam doamu, Tuhanmu memujuk segenap penjuru jiwa yang sakit dan kecewa itu,
Begitulah Allah yang tak pernah meninggalkan kita...
Sungguh dan amat Dia sayang pada kita sampaikan Dia tak sanggup biarkan kita menangis sorang-sorang...
Dimana lagi kita nak cari bahgia yang abadi...Dimana lagi.... Hanya Allah....

Tatkala itu jiwa kita memberat...malu....
Kerana kekadang kita seakan lupa Dia...
Kita acuh tak acuh mengendahkan Dia...
Kita buat asal buat saja pada Dia...
Malu yang amat sangat....tapi kita mahu Dia..Mahu mohon ampunnn..
Mahu Dia jangan pergi jauh dari kita lagi...
Mahu Dia memimpin langkah kaki kita supaya bila kita jatuh kita mampu bangun dengan NYA...

Indahnya Cinta Tuhan yakni Allah pada kita...
Di setiap denyut nadi kita ada Dia....
Kebahagian juga ada pada Dia...

Begitulah indahnya Allah menyusun jiwa kita supaya kembali padaNYA..
Diberikan kehidupan dengan berbekalkan sedikit ujian dan dugaan...
Supaya acuh tak acuh kita itu menjadi taat dan cinta utuh untuk Dia...
Supaya setiap sujud kita itu adalah sujud yang sendu mencintai Dia...
Dia akan beri ketenangan itu..PASTI...........

Duhai Sahabat...
Jangan kau sedih lagi,

Duhai Sahabat...
Doaku sentiasa mengiringi perjalanan hidupmu...
Jangan kau sesal...kerana Tuhan sayang padamu..

Duhai Sahabat....
Hadapilah hidup ini dengan tenang....

We love you!

"Jangan bilang tidak bila kita belum mencoba"

"Wahai...sang pelangi indah,
Muncul seketika...
Sayang tak ku lihat,
Kini tiada..."


Kerana pelangi itu untuk memujuk sang hujan supaya mentari bersinar kembali...
Dan yakinlah Allah menjanjikan sinar bahagia di JannahNYA.
Kerana itu jugalah kehidupan...
Itulah pancaroba dunia....;)

Nurkilan,
Ummie Aie'sya;)



1 comment:

  1. wahhhhhhhhhh..mantop kak chah!

    sue da tukar blog
    umiesue86.blogspot.com

    ReplyDelete

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...