My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Thursday, September 6, 2012

~Janji Palsu~

Ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan, dari anak-anak Adam keturunan mereka dari mereka dari sulbinya dan menjadikan saksi atas diri mereka sendiri (dengan pertanyaan): “Bukankah Aku Tuhanmu?” Mereka menjawab: “Ya! Kami bersaksi!” (demikianlah), supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat: “Ketika itu kami lalai” (Q., 7:172).

 
Assalamualaikum dan salam petang Khamis,

Sesungguhnya ayat ini mengingatkan kita,
semua manusia, bahwa ketika dalam kandungan ibu, telah ada perjanjian dengan Allah.
Dalam ayat ini, menunjukkan bahwa manusia telah berjanji dengan Tuhan,
bahwa memang Allah lah Tuhan semua manusia.

Namun setelah dilahirkan, dan berkembang menurut lingkungannya, manusia berubah.
Bahkan dalam ayat di atas, ketika hari Kiamat, manusia yang melupakan janji tersebut, mengaku lupa dan lalai.
Nauzubillah.
Sungguh Tuhan Maha Pengasih.
Kadang-kadang kita sakit hati bila orang lain mungkir janji dengan kita,
Bahkan merasa seperti berdendam dan marah,
Siapa yang suka kalau janji tapi tak ditepati kan?
(Eh Macam dah slogan JANJI DITEPATI lah pulak, maaf tiada kena mengena ok ;))
Mereka yang jujur akan menepati janji,
Itu adalah manusia yang mematuhi hukum alam.
Tapi jauh dan jauh dari hidup kita,
Kita. Saya dan juga anda anda...
Kita lupa yang kita ini berjanji sejak dalam rahim perut ibu.
Semasa suci tanpa dosa,
Semasa diberi nafas berdenyut di dalam rahim,
Itulah janji agung dengan Sang Pencipta.
Berat sebenarnya hati...
Berat sangatttttttt....
Kenang dan terkenang.
 
"Dah 28 tahun aku kat dunia, ada aku pegang janji bersama Tuhan tu?"
"Dah ada anak aku ni, bila nak ingatkan anak aku sendiri ni tentang janjinya dengan Tuhannya?"
 
Sungguh duhai sahabat, teman......
Kita berjanji, anak dalam perut kita pun berjanji,
Mana mungkin kita seperti buat-buat lupa janji kita tu kan...
hummmmmmmmm...tarik nafas dalam-dalam......
Saya bukan sekadar taip kosong,
Saya terkesan bila tiba-tiba tringat , terpandang dan terbaca artikel ni di suatu tempat,
Sedangkan saya dah pernah tahu.
Tapi ............
Itulah manusia,
Kita yang hidup dengan kasih sayang Tuhan,
Tapi rupanya,
Janji dengan Tuhan pun masih belum ditepati,
Janji haruslah ditepati,
Kadang-kadang mengeluh dengan rezeki yang tak pernah kita rasa cukup,
Kadang merasa tak adil dengan hidup yang ada skarang,
Ya Allah,
Betapa sedihnya Tuhan,
Yang sentiasa melihat, dan menunggu ...
pernahkah kita kesah kan betapa lamanya Tuhan tunggu janji yang tak terpatri ni??????????
Semuanya JANJI PALSU dari kita,
..............................................
Ya Allah,
Maafkan kami, Ampunkan kami,
Lembutkan hati kami ,
Tuntunkanlah hati kami mengingatimu,
Pimpinalah kehidupan kami berlandaskan hukum dan perkenan Mu,
Jangan tinggal kami,
Jangan biarkan kami dengan kelalaian yang berterusan,
Sungguh kami lupa padaMu,
dan sepanjang hidup kami selama ini..........
Solat kami tak kusyuk untukMu,
Doa kami hanya meminta2 dunia daripadaMu,
Kasih sayang kami selama ini hanya kuat dilimpahkan pada manusia yang juga Kau berikan pada kami,
Kami melebihkan kasih sayang pada manusia daripada mengasihaniMu,
Kami menabur cinta yang dalam pada dunia,
Kami menyemai cinta pada manusia selebih-lebihnya,
Kami tidak mencintaiMu dengan sepenuhnya,
Malah kami merungut-rungut dengan menyalahiMu dengan kehidupan yang ada,
Malah kami menyalahkanMu bila ditimpa bencana,
Malah kami melampiaskan rasa marah bila berasa kecewa dan berduka,
Tapi sunguh-sunguh sampai saat ini,
Engkau menyaksikan kami lagi,
Tetap menanti setia taubat kami,
Tetap menunggu sujud cinta kami kepadaMu,
Duhai Tuhan,
Hati ini kadangkala berkecil hati dengan kehidupan sendiri,
Maafkan kami duhai Tuhan,
Ampunkan kami duhai Sang Pencipta,
Peluklah jiwa jiwa ini supaya terus terbelai dengan rasa cinta kepadaMu....
Sabarkan hati kami tatkala kami menerima dugaan daripadaMu,
Sungguh kami lemah lagi tak berdayaaaaa....
 
 
 
Allah Engkau dekat,
Engkau berada dekat denganku tapi aku tidak pernah ambil tahu itu
Penuh kasih sayang
Engkau berikan aku kasih sayang, tapi aku selama ini tidak cintakan mu sungguh2,
takkan pernah biarkan hambamu menangis.......
Engkau begitu kasihankan kami hingga membiarkan jiwa kami bahgia, tapi kami???
kerna kemurahanmu,
Engkau Maha Pemurah...
kerna kasih sayangmu....
Engkau yang Maha Pengasih...
Hanya Bila Dirimu
Hanya Engkau Ya Allah, tiada yang lain
Ingin Nyatakan Cinta
Saat ini duhai Tuhan, kami menyatakan sekali lagi janji kami, cinta kami,
Pada Jiwa-jiwa Yang Rela Dia kekasihmu
Relakanlah hati kami, Gengamlah jiwa kami jangan pernah dilepaskan lagiiiiii
Kau yang selalu terjaga
Engkau Tuhan yang tak pernah Tidur dan melihat kami dengan setianya..Allahhhh..;'(
Memberi segala
Kau beri kami kehidupan dan kasih sayang dan segala galanya. SEGALA GALANYA..............
 
 
 
Cukuplah..cukuplahhhhh..
Saya sudah tidak tertahan lagi saat ini,
Dah tak sanggup nak teruskan menaip ni..
Hati terlalu di runtun pilu....
Sempena Syawal mulia..sekali lagi saya dan keluarga mohon maaf atas salah silap selama ni ye,
Moga kita jaga hati kita, Mohon Allah lindungi kita dan keluarga,
Moga lepas ni kita mula ingatkan lagi dan lagi suami dan anak2 dan keluarga,
KITA PUNYAI JANJI YANG MASIH BELUM DISEMPURNAKAN.
 
 
 
Moga solat kita dijagai selepas ni,
Qiyam kita,
Iftitah, Rukuk dan sujud kita disempurnakan...
Kerna kelak jenazah kita juga seperti solat kita...
Wallahualam........Allah Maha Besar.
 
 
----------------------@ Ummie Aie'sya
 
 
 

2 comments:

  1. Salam Sya,
    ni kene betul ada mood membaca ni..
    tapi kan, blog sya ni penuh dgn pengisian yg berfaedah, jgn cam blog akak tu
    tah papa tah kan...
    hehehee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cari2 maklumat jumpa blog ni. syukran ats info n ilmunya. slm ziarah, slm ukhwah =)

      Delete

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...