My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Thursday, May 26, 2016

Cerpen untuk Shum ~ Ohh hati, kemana kau pergi (E.2)

Perlahan-lahan pintu rumah di kuak.
Kasut macam tak ade. Dia belum sampai lagi ni.
Cepat-cepat  aku masuk ke dalam bilik.
Nak masak ke tak nak? Humm... Langkah malas ke dapur dengan keserabutan yang maha hebat.
"Aku memang tak de mood nak masak ni!" aku menggetus dalam hati.
Malas bertimpa-timpa apatah lagi nak masak. Maka berlenggang kangkung ke ruang tamu. 

"Ya Allah!" sambil tepuk dahi laju laju.
"Anak aku!" Laju laju kunci kereta myvi dicapai. Tudung mana tudung? 
Dengan kepantasan maksimum, ku sarungkan jilbab instant bewarna peach.

 "Ahh, mcmana boley lupa pulak nak ambil Aqish dan Iman ni." aku mengeluh berkali kali.
 Sebagai ibu tak sepatutnya aku boleh lupa hal yang terpenting macam ni.
Sambil memandu fikiran menerawang lagi. Dalam keadaan yang singkat terus menyingkap peristiwa minggu lepas.

“Shum…abang nak khawin lain.”
Bagai terhenti nafas. Sambil menyusukan Iman, aku masih mendengar setiap bait kata-kata yang keluar dibibir yang ku sanjung selama ini.
Semacam bermimpi, apakah aku perlu tanya sekali lagi.
Tapi dalam tenang aku tanya dia, “kenapa…kenapa nak khawin..”
“Saya redha. Tapi, lepaskan say acara baik.” Pintaku dalam tenang. Aku sendiri tak sangka tapi itu yang terpacul. Buat ketika itu dan saat itu, dah sanggup lagi nak tengok wajah dia lagi.
Macam nak lari dan lari. Sikit pun tak tumpah air mata perempuan ku di depan dia.
Hati aku sakit. Sakit yang amat.
Aku diam.
Dan diam hinggalah hari ini.

“Yeay yeay! Ibu dah sampai!” jerit Aqish.
Lamunan tersentak. Aqish menjerit-jerit sambil melambai girang.
Dengan cepat aku sapu air mata yang bergenang.
Aku takkan sekali biar anak-anak lihat kesedihan yang ku tanggung.
Ya Allah..kuatkanlah aku….Shum! Engkau kena kuat Shum!

“Assalamualaikum anak ibu” terus aku mendakap Aqish dan Iman.
“Jom kita balik!” sapa ku  sambil mendukung Iman sambil memimpin tangan Aqish ke kereta.
“Kak Imah, terima kasih ye, saya balik dulu” beritahuku pada kak Imah.
“Yelah Shum, ko pun akak tengok macam dah penat tu “ jawab kak Imah
Kak Imah pengasuh sementara mak masih di hospital. Mak dah seminggu terlantar di hospital. Memang sebelum ni mak yang mengasuh Aqish dan Iman. Kalau ikutkan hati, memang tak nak aku susahkan mak. Biarlah aku cari pengasuh yang boleh jagakan Aqish dan Iman. Tapi mak tetap bekeras. Hummm.

Mungkin lepas ni, aku kena tekad hantar Aqish dan Iman pada pengasuh. Aku taknak susahkan mak lagi.

Sebaik sampai di rumah, terlihat sepasang kasut hitamnya berada di luar rumah.
“Dah sampai la tu” getus hatiku dingin. Memang aku benci nak tengok muka dia lagi, Kalau boleh aku tak nak terserempak lagi.
Engkau kena kuat Shum!









No comments:

Post a Comment

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...