My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Friday, May 27, 2016

Muslim Best!

Kelas makroekonomi pagi ini sangat mencabar. Bukan mindanya yang tercabar, tapi matanya yang kantuk lagi di sorong papan.
Aku dah 3 kali menguap.
Ned tekun menyalin.
Sesekali mengadap hanset sony ericsonnya.
Menunggu mesej pujaan hati barangkali.

Aku menoleh di belangkang sambil menunjuk isyarat pada Enun.

" nak gula gula satu!" Bisikku kepada Enun.
Enun segera keluar 3 jenis gula gula untuk dipilih.. Dia memang tokey jajan di kalangan kitaorang. Kami gelarkannya Mummy Prigles. Makanan ringan mesti ada sepanjang masa.
Hilang sedikit kantuk yang melabuh di mata. Mim dan Gug di kelas sebelah. Kak Farah and Nana kusyuk mendengar kuliah.

Kelas pagi. Sungguh sadis. Perut mula bekeroncong. Eh, lagi 20 minit kelas dah nak tamat.
"Jom terus p makan lepaih ni" aku menulis nota ringkas dibuku nota Ned.
Ned mencatat
Jom Cafe!
Dengan pantas aku menaip mesej kepada semua geng rempit tuk terus berkumpul di cafe kolej 14.

Shida dan Timah memang sudah berada di cafe. Bas sampai cepat. Kadangkala memang sukar di ramai pak cik bas ni. Sedey!

Aku membonceng bersama Nana.
Mim dan Niza. Kak farah dan lindot.
Haaa..walaupun lindot poteng kelas pagi ni, dia cepat bab makan. Terus datang membonceng kak farah. Ko memang terbaik Lindot!
Semua dengan menu masing-masing.
Makan semeja. Aku dan Nad beli air dulu sbb nak mengecop meja.
Selepas yang lain selesai membeli makanan aku dan Ned kemudian bangun untuk membeli makanan.
Hari ni semua makan ayam. Lauk dah nak habis. Bedal ajelah labu.
Sampai meja aku terus letakkan makanan di meja dan duduk kerusi.

Tiba-tiba mata tertangkap dengan sehelai kertas putih di cawan milo ais.

Nombor saya 0176578999 -Muslim.

Aihhhhh. Baru nak santap dah ada jembalang datang mengganggu.
Potong betoiiiii. Aku buat muka.

Yang lain dah perasan. Ned  trrus ambil kertas tersebut lalu menggumpal menjadi bola.
"Eh poyolah mamat ni, oqang tak mau tak paham ka" Ned sememangnya ketua geng munduks sangat tak menyenangi keadaan tersebut.

Aku menambah " buat bodo ja wey, jum mkn cepat cepat pastu kita blah"..
Rupanya mamat poyo tu sedang memerhati dari jauh.
Dia memulakan misi busuk nya diwaktu geng munduks leka menghabiskan makanan.
Selesai makan, semua ke parkir moto.

Di saat semua orang menyarungkan helmet di kepala, tiba-tiba baru aku perasan yang helmet aku tiada di tempat asalnya.

"Wey mana helmet?"aku menjerit kecil bercampur panik.

Niza menyampuk.

"Jatoh dalam tasek pa" kebetulan tasek kat sebelah parkir moto.

"Takkanlah kot" mim menambah.

Dalam kelangkabut semua pakat dok cari, tiba tiba datang sang kuriang mana tah mai bagitau.

"Helmet dia ni ada mamat atas tu amek"

Mamat kuriang itu berkata sambil menunjuk isyarat tangan ke arah seseorang di hujung jalan sana.

"Dia suruh cik adik ni p ambil kat sana" dia menambah lagi.

Apa lagi. Aku rasa satu badan angin kus kus naik.

Gila betoi! Kojaq! Kojaq!

Dah macam nak menangis dah aku tang situ. Aku memang taknak la jumpa mamat tu.
Aku pandang Ned.
Well as usual Ned memang penyelamat.

"Takpa wey..jum! Aku p teman hang" sememangnya Ned geng kokdiang aku. Sorang lagi niza si gugil. Pun geng kokdiang.

Akhirnya aku dan Ned p jumpa mamat poyos si Muslim.

"Ape ni main curi curi helmet orang!" Ned separuh menengking ke arah Muslim.
 Walaupun bunyi nya macam marah tapi masih ada kelembutan diwajah Ned.
 Dan disebabkan itu, si Muslim dok tergelak gelak.

"Alahhhh..relaxlah, main main je pun, takkan marah" Muslim menjawan sambil terqenyeh qenyeh. Alahai..macam nak buh penumbuk je tau mamat ni.

"Kite nak berkenalan je ngan kawan awk tu" Muslim menambah sambil memuncung mulut ke arah aku yang berdiri sebelah Ned.

Aku sepatah pun tak menjawab. Aku nak menangis dah tu.
Dok tahan sangat dah.
Ned masih menyerang bertubi tubi. Kali ni tekan tubi habis habisan.

"Kan dia dah mmg tak nak! So taknak lah! Jangan lah paksa paksa!" Kali ni lebih tegas.

Air muka Muslim dah berubah. Agaknya terkesan dengan kata-kata Ned tadi.

"Okaylah saya minta maaf" Muslim akhirnya memulangkan helmet ke arah ku.
Dengan pantas Ned menarik helmet tersebut.

"Jom kita balik!" ajak Ned dengan nada yang masih tegang. Kami berdua kemudiannya berjalan ke arah Blok L5.

Sampai di L5.
Aku duduk di tangga. Aku sebenarnya masih cuak. Kemudian membelek helmet.
Sah dah tak boleh pakai. Sebab si mamat poyo ni dah gi potong tali penyambung helmet.
Terus aku berderai air mata aku di situ jugak. Menangis kuat.

"wey ned, helmet aku dah rosak! Macamna nak p kelas petang ni.." aku menangis. Dah di hujung hujung sem ni nak berjimat. Inikan pulak nak beli helmet.

"Laaa. Aku tak perasan pulak tadi" Ned menjawab tanda kesal.
"Takpala..ptg nnt kita p cari kat kedai  yang murah-murah. Ada juai punya" Ned menambah demi cuba menenangkan aku yang dah berserabut.

Sejak hari tu Muslim tak pernah ganggu lagi. Kalau ternampak kelibat si Muslim tu, geng kitaorang dah gelar dia Muslim Best, jenama kicap femes masa tu. KahKahkah

Ned memang ketua Geng Munduks!
Sayang korang wey!

3 comments:

  1. KISAH APE NI? HURM... PANDAI SYA KARANG...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh kisah dulu dulu zaman blajo kak emme

      Delete
  2. seronok baca kisah nostalgia. memang seronok kalau boleh rakamkan kenangan2 macam ni kan. lagi2 bila sekarnag masing2 ad alife sendiri. seronok untuk ingat sama2 n gelak sama2

    ReplyDelete

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...