My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Friday, March 19, 2010

I'm heard u mummy..

Cik-cik..
Puan..
Para Isteri..
Para Bakal ibu..
Pada si ibu dan semualah...


Lets sharing!!!!!!
ehemmm...
Nowadays,
Seperti ragam kebanyakan pregy mummy,
Aku pun sama jugak kadang punya masalah untuk buang air besar,
ahemm..pendek kata..sembelit.


Iya..iya..
memang kalu diikutkan dulu before prengnant aku mmg juara bab 'oouuk' ni
TAPI..
mmg sejak pregnant aku susah sgt..
kalau keluar pun seket je...
n kdg2 sakit kalau nak paksa sgt,
n kalau sampai 3 hari masih tak buang mulalah angin naik sampai kepala,
berdenyut kepala bagai nak pecah,
Pas 'ouukk' mmg trus ilang skt kpala,


DAN.
Pagi tadi aku muntah sket je,
tapi walaupun seket tekanan punya kuat sampai rase nak 'ooukk'...
tapi masih tak keluar, sbb keras n sembelit agaknye,
minum air byk pun no reaction...


AKHIRNYA..
Ntah mcmana  tadi,
Untuk percubaan,
Aku try bersembang dengan anakku ini,
Sambil bicara dalam hati,
Selawat keatas Nabi, dan minum sedikit air sambil mengusap perut dan bicara dgn sikecik ni,
"Umi dah lame tak 'oouukk', nak 'oouukk' tapi tak nak keras2, tak nak sembelit, tlg umi ek,"


DAN.
Subhannallah...
Aku dpt 'ouukk' yg tak sakit dan mudah...
Alhamdulillah..
bicaralah selalu kerana bayi anda mmg sgt intim dgn suara ibunye..


DAN ini dipetik dari  http://orangtua-super.blogspot.com


"Pada saat bayi mendengar suara ibunya, ritme jantungnya sangat aktif. Sedangkan ketika rekaman puisi dengan suara orang lain diputar, ritme jantung melambat. Para peneliti mengartikan ritme jantung sebagai reaksi bayi terhadap apa yang mereka dengar.
Ketika ritmenya menjadi aktif, bayi memberikan perhatian penuh terhadap kata-kata ibu. Kata-kata ini kemudian dipelajari untuk kemudian direkam dalam memori mereka sebagai kemampuan dasar untuk berbicara.
Untuk itu, nikmati proses mengandung dengan aktif mengajak bayi berbicara. Tapi pilihlah cara berbicara yang bersahabat agar tersimpan dalam memori anak, indahnya ketika berinteraksi dengan orang tuanya."








1 comment:

  1. i rs betul la apa yg awk cte ni.i talked to my baby too..hehe mintak senangkn urusan sepanjang pregnancy ni.buang air pn dh senang.loya2 pn dh kurang.hehe.thanks for the tip!

    ReplyDelete

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...