My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Friday, May 27, 2011

~Hidup Yang Cukup~


Salam dan selamat tengahari di hari Jumaat,
sekejap je kan dah Jumaat.
Lama tak update panjang panjang..
hehhehhe...

Nak share something ni,
Soal hidup kita...
Soal hidup yang cukup tapi merasa tidak cukup,

Soal masa dan pendapatan.
Soal pengorbanan dan kasih sayang.
Soal kehidupan dan manusia.
Soal dugaan dan harapan.
Soal cinta yang kdg2 kita makin lupa wujudnya ia.

Setiap daripada kita punya kebebasan dalam mengatur kehidupan.
Setiap yang kita pilih pasti ada sesuatu yang kita fikirkan.
Tapi kita mesti ingat, setiap apa yang kita fikirkan takkan sama mcm org lain.

Kehidupan setiap daripada kita mmg berbeza,
Ada orang yang inginkan kehidupannya bahagia saja,
Dan mereka sanggup buat apa saja.

Ada juga orang yang hidupnya hanya untuk bermalas malasan.
Mungkin dia belum merasa sesungguhnya tanggjawab.
Merasa gah dengan apa yg ada padanya.

Ada orang yang hidupnya tak pernah susah.
Sentiasa dikelilingi kesenangan yang tak pernah sudah.
Melimpah melimpah kesenangan baginya.

Kita.
Manusia yang hidup dengan sekeliling yang pelbagai rupa dan gaya.
Kita melihat dan kadangakala mempertikai dalam hati,
Kenapa dia begitu kenapa dia begini,
Kenapa tak aku saja yang senang sepertinya?
Kenapa tidak aku yang kaya selipah limpahnya.

Tanya pada diri.
Apa sekarang kita tak cukup bahagiakah?
Memang kita tidak kaya sepertinya tapi ada kita tahu hidup sedihnya.
Ada kita rasa kekosongan hatinya?

Jangan mudah merasa putus asa.
Allah kan bersama kita;-)
Tersenyum pada kita jika kita terus bersyukur dengan apa yg ada.
Kita tak mungkin memiliki segalanya.
Tapi janji Allah itu bersama kita.
Allah sedia mencintai kita tanpa sebarang jurang.
Cinta Allah itu membawa bahgia.

Dan bila waktunya kita merasa kegagalan dalam diri,
Itu bukan kerana kita lemah atau bodoh.
Itu kerana Allah menduga keimanan kita.
Kerna dia kasih pada kita.

Mendidik diri untuk sabar mmg cabaran kan....
Tapi saya percaya kita mampu jika kita mahu,
Kita tahu dimana tahap kita,
Kita tahu dunia ini bukan segalanya,
Kita tahu wawasan dan tujuan hidup kita hanyalah bertemu Dia.
Jadi........marilah kita bersyukur dan tersenyum.
Seperti mana kita bahgia menerima rezeki Allah pada setiap hari, masa , saat dan ketika.
Insyaallah kita akan hidup dengan merasa cukup...;-)

"Bahgiakanlah hatimu sebagaimana kau tahu Tuhanmu bahgia mencintai kamu, maka hidupmu takkan menjadi sia-sia"

Selamat hari Jumaat ;-)
Love you all!.

-----@ Ummie Aie'sya

1 comment:

  1. hari jumaat yang spesel ye ummi...

    really happy for you...Praying Allah will continuously give strength for us both....

    -Ummu Amir-

    ReplyDelete

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...