My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Friday, December 2, 2011

~Bila Sayangkan Anak~

Assalamualaikum,
Hai, ini Umie diya,
hehhehe

Wafiy today duduk ngan Abie,
Coz Abie dah cuti,
So ni Wafiy ikut gie Solat Jumaat dehhh
hehehhehehe

Actually sekarang waktu rehat yang berharga sbb selalunya Jumaat pun saya bz,
Tapi tidak hari ini...yeayyyyy
So di waktu nilah saya nak mencoret sedikit rasa hati..
Aicheh...

Bukanlah rasa hati apa pun,
Cuma terkenang anak bujang yang semakin membesar dan melasak,
;-)

Alhamdulillah,
setakat ni Wafiy membesar dengan baik,
Tapi kebelakangan ni Wafiy sangat manja dengan saya,
Kalau ikut bak kata org,
Budak kalau nak dapat adik mmg mcm gitu ekkk,
Mungkin lah jugak...

Waktu saya tinggal Wafiy di rumah Wan,
Wafiy mmg okay, happy dan sakan sangat main,
Tapi bila dia dah nampak saya, mesti dia akan slow2 merengek atau mintak saya dukung,

Setakat ni , bila ade org tahu saya sedang pregnant yg kedua,
Semuanya komen positif,
Belum ade yg bg komen yg negatif yg ntah ape2 tu,
So sangat bersyukur...
And feel like everyone pray for me and my baby too

Bukanlah bila Wafiy dah dapat adik saya takkan sayang Wafiy banyak,
ini bukan soal banyak atau sedikit kasih sayang,
Ini adalah erti kasih sayang yg dicurahkan kepada anak anak,

Wafiy walaupun masih budak,
Tapi mereka boleh memahami,
Dan waktulah waktu yang sesuai kita bercakap dan bagitau dengan dia,
Tentang kasih sayang dan bukan tentang berapa byk kasih sayang...
Supaya sampai dia dewasa dia tahu kasih sayang adalah bentuk perasaan yg lahir dari hati insan secara ikhlas

Saya selalu bercakap dengan Wafiy,
Walaupun sebelum saya mengandung,
Saya selalu cakap waktu main ke, rehat ke, minum susu ke,
Selalu cakap mcm ni
"Wafiy, bila bila nnt Wafiy akan jadi abang tau"
Dia mmg waktu tu tau senyum dan tergelak2 je,
Tapi lama2 dia akan faham....
Dia akan faham bahawa akan ada orang baru bila tiba masa nanti...

Alhamdulillah bila dah pregnant ni lagi lah selalu saya pegang tgn Wafiy sambil suruh dia pegang perut saya,
Wafiy mmg tak tau pun, tapi dia akan pegang dan senyum...
Dannnnnnnnn...dia akan tampar perut saya sambil tergelak gelak,
Memang mula2 dia akan ikut je kite buat,
Tapi tak mustahil nnt dia akan perasan yang perut umie diya membesar dan tiba2 bergerak2,
;-)
Itukan kasih sayang indah buat anak sulung kita,
Walaupun dia tak faham sgt yg bergerak2 tu adik dia,
hehehhehehe

Selalu juga saya ckp pada Wafiy,
Sayangkan Umie dan Abie,
Tapi Wafiy mesti cintakan Allah dahulu juga Rasul,
Juga ingat ya Wafiy sebelah kanan dan kiri ada malaikat mencatit segala apa ja yg Wafiy buat,
Baik buruk semua dicatat...
Saya ckp waktu dia dah mcm lali nak tdo,
Walaupun nampak mcm dia tak faham ape2,
insyaallah waktu tu ape yg kita ckp mersap masuk kepada si anak,
Bercakaplah setiap hari insyallah diterima si anak nnt,

Membesarkan anak2 memang byk pancaroba,
Sebab tu Tuhan kata,
Anak itu amanah kepada kita,
Takkan terlepas satu pun azab siksa bila kita tak menjaga amanah itu sebaiknya,
Menjaga amanah ini bukan sekadar memberi kasih dan sayang juga makan pakai,
Tapi termasuk Syahadah cinta kepada Tuhan nya.
Inilah tanggungjawab maha hebat buat kita ibu dan ayah,
Nak nak, zaman sekarang, serba moden dan pantas,
Budak kecik setahun pun dah pandai main iphone , ipad....
Moga Tuhan bimbing kita ;-)

Sebanarnya entry kali ni saya mmg sangat rindu waktu Wafiy kecik dulu,
Dan saya rasa sngat cepat waktu berlalu bagai angin lalu,
heeeeeeeee

Saya harap sangat,
Saya dan semua,
Saya dan anda,
Saya dan ibu2 kat luar sana,
Saya dan sahabat2 yg walaupun bukan bergelar ibu,
Nikmatilah tanggungjawab kita kepada Tuhan sepenuhnya ,
kerana dari Tuhanlah kita mendapat kehidupan,

Sangat touching waktu ini bila mengenang tangungjawab sbgai isteri dan ibu,
kita manusia biasa kan,
Yang mana salah tu kita perbetulkanlah,
Tuhan sedang menunggu pada bila masa sahaja,
Insyaallah kebahagian itu Allah beri bukan sekadar memberi anak atau suami atau keluarga,
Tapi kebahagian Cinta Allah itu lebih dari segala yg ada di langit dan di bumi.
Subhanallah.
;-)

Wafiy at 9 month tak silap kalau tak silap...heee

Duhai Wafiy,
Moga jadi anak soleh dunia akhirat sayang,
Semoga jadi Abang yang sangat sayangkan adik adiknya kelak nnt :)
Wafiy mesti ingat,
Cinta Allah itu Abadi hingga ke surga nakkkk..
Umie dan Abie sayang Wafiy
;-)


--------@ Ummie Aie'sya

4 comments:

  1. gmbr ni mase su nikah ke..kak sya pun doakn su yer..su dpt bimbing ank su

    ReplyDelete
  2. gmbr ni mase su nikah ke..kak sya pun doakn su yer..su dpt bimbing ank su

    ReplyDelete
  3. syahdu baca coretan Sya...
    semoga Wafiy jd anak soleh...
    dan akak pun akan cuba ikut macam Sya...InsyaAllah...

    ReplyDelete
  4. salam kak sha ....
    wafiy nak dpt adik ? ALHAMDULILLAH !!!! bestnyeee .... ^ ^ da brapa bulan ?
    tahniah kak ... jage kesihatan, jage kandungan oke kak .. :) ouhh ~~ tatau nape, sye plak terharu T__T ... hehe

    ReplyDelete

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...