My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Wednesday, April 6, 2011

~Cerita 20 Tahun Lalu~


Salam dan selamat sejahtera .

Masih dengan zaman lampau.hihihi.
Mood flashback belum hilang-hilang lagi ahhh.
Ini cerita 20 tahun yang lepas,
Yang masih sisa yang diingat,
Korang ingat lagi tak kisah zaman kecik-kecik korang.
Alah, zaman yang hidup bebas tanpa batasan tuuu.
Hahahahaha.
Pendek kata, pada masa itu memang tak de sebarang masalah berat dibebani dalam kepala.
Tak payah pikir pun esok nak masak apa,
Tak payah susah nak kuar duit nak bayar itu ini.
Memang heaven!kan?kan?

Saya dilahirkan dalam keluarga yang sederhana,
Mama masa tu seorang kerani di Kilang Toweltech, Mak Mandin,
Itu kilang towel, segala jenis tuala la,
Silap silap tuala yang kamu pakai pun keluaran kilang tersebut,
So memang dulu rumah kitaorang memang kaya dengan tuala baru,
BARU!hehehehhe...
tapi skang mama dah pencen, goyang kaki,
Duduk jaga kedai CC abah..

Abah pula masa tu masih Juruteknik TM,
Sekarang Alhamdulillah dah naik pangkat,
Jadi Observer ja, tapi bila dah nek pangkat jauh pulak dapatnya,
Kat belah Pulau sana..
Sekarang abah pun sibuk dengan kolam ikan dia,
Ikan keli dan ikan puyu,
Kalau ada orang nak amek stock, dia jual,
Kadang kadang ikan puyu abah buat pekasam,
Abah buat sendiri. humm...sedap!
heeeee

Saya anak sulong dari 4 adik beradik,
Tapi sekarang saya nak cerita masa zaman saya hanya ada seorang adik,
Okay jum flash back,
Tahun 1989, umur saya lima tahun,
Umur lima tahun Abah dah hantar saya ke Tadika,
Masa tu saya main main je,
Tak belajar sangat,
Pagi pagi bangun terloncat loncat bukan nak p school,
Tapi sebab nak p main,
Bukan main kat school tapi main kat rumah 'not',
'Not' adalah kawan saya zaman hingusan,
hahahaha, dia budak lelaki, tapi saya pun dak laki jugak dulu,
pakai seluar pendek, main guli kat tanah,
Berbalik cerita pergi school,
Ye. Masa umur 5 tahun tu,
Dalam 5 hari hanya 3 hari je kadang-kadang saya betul2 masuk kelas,
Yang lain ponteng dok lepak kat umah 'not',
Umah 'not' dekat gila dengan tadika,
Jadinya saya akan byk masa main disitu,
Sampailah suatu hari kantoi dengan maksu saya,
Maksu baru tingkatan 4 kot masa tu,
Tetiba dari belakang terasa telinga saya cam panas kena tarik,
Aduh, kantoi rupanya,
Balik rumah, satu family dah tahu,
So diorang decide, 6 tahunlah baru p tadika,
hahahahaha...

Kehidupan zaman kanak kanak adalah happy..
kan?kan?kan?
Masing masing punya sejarah sendiri,
Keluarga saya masih tinggal dikampung waktu tu,
Kehidupan saya banyak di bendang, ban, tali air, sawah, ladang jagung,
Fuhhhhhhhhhhhhhhh...nostalgiya tak hengat punya...
Bendang tu orang lain punya, tapi saya masuk bendang buat mcm bendang sendiri,
Budak budak lah katakan,
Semua benda dia rasa dia punya,hahahha
Kadang kadang adalah lah jugak kena hambat dengan tuan punya tanah,
Tapi jarang lah...
Kehidupan anak bendang adalah menyeronokan,
(walaupun hakikatnya keluarga saya tak depun bendang okay)
hehehehe...saya menumpang resmi padi keluarga lain...
Tumpang main lecak bendang,
Tumpang terjun dalam ban,
(walaupun orang tua2 sangat marah budak budak main ban,)
Katanya ada hantu air...betul ke?wallahualam...
Main tali air...hummm..saya penah sekali tunggu kat tali air mcm nak gila,
Tunggu nak tgkap ikan dengan tangan...
perghh best wa ckp lu best best!
best sbb dapat lepak dlm air...hahahhaha
Tapi kamu jangan tanyalah rupa teman cam mane ye,
Memang comot habis!
Tapi chomei cam wafiy lah jugak
(hahahhahha, abie mesti jeling tak puas hati baca ayat nih!;-p)

Saya memang suka main,
Suka keliling kampung hanya guna dua belah kaki ini sahaja,
walaupun abah ada beli beskal BMX, tapi saya guna beskal dlm pagar rumah ja,
Keluar kawasan rumah, saya hanya jalan kaki,
Lebih adventure,
Mudah nak lari
(sebab tulah i olahragawati sekolah tahun 1999, jangan maraa arr..)
Ye ..lagi sekali..saya juara pecut 100meter SMKANT!
hahahhahhaha...
Hah, sambung citer tadi, sory banyak sgt iklan yg best nih...
Dan lagi satu bila jalan kaki ni  senang sikit nak xplore kampung,
hehehehehe, jaguh kampung !

Saya jugak tak terlepas dengan ngaji koran,
Ngaji koran sebelah jalan kampung saya,
hermmm, kira tak jauh la sgt,
Tapi bab ngaji saya tak penah ponteng okay
(sila percaya sbb, tok guru adalah sangat garang!rotan je kat tangan diya)
Bab ini saya memang baik kan........heeeee

Mak ayah mana tak risau kalau anak diya asik hilang je kan,
Asal petang je hilang sampai maghrib,
Asal maghrib ja saya mesti kena bising kalau lewat sampai rumah,
Saya juga pernah kena piat telingan dari bendang sampai lah ke rumah,
Itu adalah aksi biasa anak anak kampung okay
(sila jangan pelik sgt ye abie, abie anak bandar..hahahhaha)
Biasalah kalau waktu maghrib tuh kdg2 suara mak ayah tuh dok jerit2 marah anak dia,
hehehhehe,
Tapi seronok bila igt balik,
Rasa mcm "wah indahnya zaman kanak2 aku"
hahahhahahah.

Tahun 1991,
Dah masuk Darjah 1,
Herhhhhhhhh..Part nih paling susah nak cerita dan MALU!
hahhahah,
Saya adalah murid yg sangat tak suka pergi sekolah,
Saya akan dengan selambernya akan tak turun moto kalau siapa2 hantar ke sekolah,
Saya pegang baju Tokwan atau Abah ketat,
Tanda saya tak mahu pergi sekolah,
Saya buat buat jerit...
Tak mau , tak mau!
Sampai ada pengawas atau cikgu dtg tarik nak masuk kelas,
Selalunya adalah tak berjaya,
hahahhaha. Tapi bila dah duduk dlm kelas, saya easy going ja ngan kwn2 baru,
Cuma! bila nak p skolah tuh saya rasa satu mcm yg tak best!
Mak ayah mana kan tak pening,
Sudahlah anak sulung, tak mau p skolah plak tuh...tension tension,
Tapi itulah sejarah saya..hahahha
Alhamdulillah...sudah berjaya ke universiti walaupun dulu seorang yg tak suka p skolah!
;-), nikmah Allah...
Saya tetap rindu zaman itu,;-)

Menjadi ayah dan ibu bukanlah senang,
Nak didik dan nak bentuk anak anak adalah tanggungjawab,
Sekarang, saya adalah ibu,
Saya merasa peritnnya mama bersalinkan saya,
Saya merasa bagaimana mama bangun malam nyusukan saya,
Pergi kerja penat, pulang kerja layan anak dan suami,
Subhanallah, percaturan hidup manusia itu hanya kuasa Allah,
Yang mengatur setiap langkah hambanya,
Moga saya dan keluarga dipermmudahkan,
Membesar dan mendidik Wafiy dengan sabar,
Melihat setiap perkembangannya dengan sabar,
Pendek kata, moga Allah memberi perasaan sabar itu sampai akhir perjuangan hidup saya,

Sebuah kehidupan adalah nikmat dari Allah,
Saya bersyukur dengan nikmat itu,

Thank You Allah.
;-)
abie, umie


------@ Ummie Aie'sya

4 comments:

  1. panjang betul flash back. rindu zaman kanak kanak erk. hehe.

    ReplyDelete
  2. Fad :heheh, tula pasal, sib baik dipendekkan,hahaha..rindulah jugak sejak2 dah ada anak nih..ekekekek

    ReplyDelete
  3. hahah nanti jikalau wafiy tak mau keskolah..adalah tahu genetik siapakah itu hahaha........

    ReplyDelete
  4. aza :heheh, i malas masa kecik je, abie diye pun malas masa sek menengah..huahuahau.

    ReplyDelete

 Baby Birthday Ticker Ticker
Lilypie First Birthday tickers

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...