My photo
Saya adalah seorang Hamba Allah.Saya juga seorang anak.Saya adalah isteri dan umie kepada gemboi-gemboi saya.Saya bahagia dengan nikmat Allah selama ini.Alhamdulillah.

Thursday, March 10, 2011

~Kemana Jiwa Ragamu Serahkan~


Salam,
Dan selamat pagi...
Moga barakah Allah berpanjangan dari awal pagi hingga sepanjang hari ini,
Sampaikan hari ini saya masih teringatkan arwah maklong...
Dalam entry ni....----> Telah Di Jemput Pulang
Al Fatihah buat maklong,
Al Fatihah juga buat tok Jah, Wan Annuar, dan Wan Tok ya...
Al Fatihah juga buat Wan....
Al Fatihah juga buat semua umat Muhammad yang pergi dulu menemui Sang Pencipta Alam Semesta,

Bismillahhirrahmannirrahim....
Dan sampai sekarang masih terkesan di sudut paling dalam hati saya,
Satu pertanyaan yang masih kuat dalam kepala saya...
"Bagaimana aku nanti...???"
Ya.
Takkan kita mampu menghadapinya tanpa kasihnya Allah...
Mati.
Perlu ingat mati setiap hari...
Kenapa???
Kerana kematian adalah pasti buat manusia.
Tiada satu pun yang akan lepas darinya.
Tapi ada yang akan tersentuh bila cakap pasal mati.
Malah mereka bersuara lantang tanpa sedar me'aibkan diri sendiri..
"ahhhh..semua orang akan mati...kalau mati pun mati lah...kita kan kubur lain-lain..."
Ya.Kubur kita pasti berasingan...
Siksaan dan Azabnya juga pasti berlainan,
Sekejap saja...Pejamkan mata dan bayangkan...
Bayangkan orang terdekat kamu meninggalkan kamu,
Perginya dijemput dulu oleh Allah...
Pasti kita sedih kan?
Pasti kita bertanyakan hal yang sama...
"Bagaimana dia di alam kubur?"
"Bahagiakah dia?"
"Bagaimana malam pertamanya disana?"
Segalanya takkan kita tahu sebelum kita sampai disana....
Malah kita yang hidup masih mampu membantu melapangkan kubur mereka,
Doa dan al fatihah yang tiada henti....
Doa itu yakinlah akan sampai buat mereka,
Membantu meringankan beban disana,
Doa itu merawat mereka,
Bersungguhlah dengan doa itu, dan yakinlah dengan pasti...
Allah mendengarkan kita...
Insyaallah....jangan diragui kebesaran Allah yang tiada henti menunggumu,
Doa kita akan sampai pada mereka,
Moga di Padang Masyar nanti insyaallah...
mereka datang mengucapkan terima kasih atas doa dan alfatihah kita,

Kita adalah sama,
Masa kita pasti tiba,
Bila?Hari atau esok tiada yang lebih tahu melaikan yang diatas sana...Dia Raja Langit dan Bumi,
Allah Yang Maha Kuasa,
Jika di suatu masa kita merasa malas untuk solat,
Ingatlah Allah mencatur masa kita...
Jika di suatu saat kita merasa sayang keluarkan zakat,
Ingatlah Allah yang berikan rezeki buat kita,
Jika kita merasa bangga dengan keindahan yang ada pada diri,
Ingatlah yang indah itu hanya kekal jika dengan kasih sayang Allah,
Jika kita merasa berat melaksanakan kewajipan sebagai hamba Allah,
Ingatlah siapa yang menciptakan kita sehingga mampu bernafas hingga hari ini,
Jika kita sesal dengan kehidupan yang Allah beri hari ini,
Ingatlah, ALlah melihat mu dan menduga kasih dan cintamu padaNya,
Jika kau merasa jauh dari kematian,
Ingatlah Allah mampu menarik nyawamu di setiap mana pun keadaaan,
Jika kau tak merasa Allah itu melihatmu dan menyakskan perbuatanmu,
Lihatlah pada tubuhmu...apa kau mampu menggerakkan anggotamu tanpa izinnya Allah...
Jika saat ini kau menangis meratapi kekhilafanmu,
Menangislah...Allah membelaimu dan pasti mengampunimu...
Jika saaat ini kau merasa rindu dengan Allah,
Tiada yang lebih ragu, itulah hadirnya cinta hakikimu...
Jika saat ini kau marasa ingin menyatakan cintamu pada Allah ya Rabb,
Sujudlah dengan sendu airmata taubat yang paling indah dalam hidupmu...
Setiap apa yang terdetik dalam hatimu,
Allah menilainya,
Allah menerimanya...
Maka berdoalah yag tiada henti menggamit cintanya Allah...
Serahkanlah jiwa ragamu pada Dia mendambakan cinta darimu...
Allah ya Rahman...
Terimalah doa dan cinta kami,
Walaupun kami pernah melupakan mu disaat ENgkau menanti hadirnya doa kami...
Allah Ya Rahim...
Moga kasihmu tetap dihati kami,
Tetap terus menjagai kami,
Ampun khilaf kami yang di lakukan sengaja mahupun tidak sengaja,
Kami hanya hambamu,
Mengharap belas ihsan kasihmu...
Sehingga bertemu Mu kelak ya Allah,
Ampuni kami...

ameeennnnnnn ya Rabbbbbbbb....
"Duhai yang membaca, Allah melihatmu disaatmu..moga barakah Allah sepanjang harimu"
;-)

-----@ Ummie Aie'sya

6 comments:

  1. hye sya :)

    comel nya wafiy noww..

    btw rompers wafiy sama ngan mika.
    ehehe.

    ReplyDelete
  2. hye jill ;-)
    u sehat ke?
    u preggy kan?
    dah masuk bape bulan ek?
    hehehhe...
    rompers derang same kan!
    hehhehe

    ReplyDelete
  3. alahai nurul kalau masuk blog sya ni uka sgt tgk paha wafiy tu. geram lah. ada fb tak? meh lah add nurul

    ReplyDelete
  4. nurul :ade..syazana zulkifli..add tau! ;-)

    ReplyDelete
  5. Tidak semua orang berfikir apa yang kamu fikirkan. Bertuahnya orang yang sentiasa diberi hidayah oleh Allah tentang hidupnya di dunia mahupun akhirat. Bercakap tentang orang yang mempersendakan mati seperti yang ditulis oleh kamu "kubur masing-masing", persoalannya jika kubur mereka berdekatan dengan kubur orang yang beriman? Takkah mereka mengganggu ketenteraman orang lain. Biarlah di dunia digelar pengacau tetapi bukan di sana.

    ReplyDelete
  6. nazzue :first of Allah..Tahniah dan selamat pengantin baru buat nazri dan zuraini!..Moga merahmati nya!
    Ya. Tak suma fikirkan apa yg kita fikirkan, moga kita bahgia disana, dan mohon doanya untuk yang lain moga terbuka hati mereka sebelum masa itu tiba...
    ;-)

    ReplyDelete

Lagu Kita

Photobucket

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...